EKONOMI. Enligt en analys är bränslekostnaden för elbilar i USA högre än för gasdrivna bilar för första gången på 18 månader. Lyxiga elfordon har dock fortfarande en kostnadsfördel jämfört med bensindrivna fordon.

”Under Q4 2022 betalade typiska förare av ICE-bilar (Internal Combustion Engine) i mellanklasspris cirka 118 kr för att tanka sina fordon för 100 miles körning (161 km).

Den kostnaden var cirka 3,24 kr billigare än det belopp som betalades av EV-förare i mellanklass som laddar mestadels hemma, och över 31 kr mindre än den kostnad som bärs av jämförbara EV-förare som laddar kommersiellt”, skriver Anderson Economic Group (AEG) i en analys.

Det kostade ägare av lyxiga elbilar drygt 129 kr att köra 100 miles (161 km) i genomsnitt om de laddat sina bilar mestadels hemma eller 167 kr (24% dyrare) om de laddat sina bilar mest vid kommersiella laddningsstationer under det fjärde kvartalet 2022, skriver Allen Zhong på Epoch Times.

Samtidigt är bränslekostnaderna för lyxiga gasdrivna bilar 208 kr per 100 miles i genomsnitt.

Bränslekostnaderna i analysen är baserade på verkliga körförhållanden i USA, inklusive kostnaden för energi, statliga skatter som tas ut för vägunderhåll, kostnaden för att driva en pump eller laddare och kostnaden för att köra till en tankstation, säger AEG.

AEG är ett konsultföretag baserat i Michigan som erbjuder forskning och rådgivning inom ekonomi, värdering, marknadsanalys och offentlig politik, enligt företagets webbplats.

Försäkringsbolag skickar kraschade Tesla med låg körsträcka till auktionsförsäljning

Försäkringsbolag skickar Tesla Model Y med låg körsträcka (mindre än 10 000 mil på mätaren) till bärgningsauktioner eftersom de är för dyra att reparera, enligt en Reuters-analys. Data kommer från Copart och IAA, de två största auktionshusen för bilskrotning i USA.

Copart listar namnen på försäkringsbolag som hade köpt tillbaka krockade fordon och sedan lagt ut dem på auktion för försäljning. Bland dessa företag finns State Farm, Geico (en del av Berkshire Hathaway), Progressive och Farmers.

Alla Model Y i Reuters analys var 2022- eller 2023-modeller som byggdes antingen vid Fremont-fabriken i norra Kalifornien eller vid fabriken i Austin, Texas, skriver Epoch Times.

Normalt totalförstör försäkringsbolagen fordon när den uppskattade reparationskostnaden anses vara för hög. Det innebär att de skrotar fordonet och ersätter ägaren.

Ett exempel är en Austin-tillverkad Model Y Long Range från 2022 som var inblandad i en frontalkollision i början på januari 2023.  Bilen hade ett försäljningspris på 641.000 kr, men en beräknad reparationskostnad på 526.000 kr. Samma biltyp som var inblandad i en sidokollision hade ett försäljningspris på 759.000 kr. Den beräknade reparationskostnaden låg på 456.000 kr.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma