VINTERDÄCK. Vi Bilägare har testat bästa vinterdäcken för suvar i år. Tidningen har försökt vaska fram både bästa dubbdäck och bästa friktionsdäck 2022 med dimensionen 235/55 R18 på en Volvo XC40 som testbil. Däckdimensionen passar många populära SUV-modeller.

Bästa dubbdäck 2022

Dubbdäck som testades var Continental, Goodyear, Michelin, Maxxis, Nokian, Pirelli och japanska Falken. Det som skiljer dyrare från billigare dubbdäck hur jämnt dubbarna sticker ut över hela däcket. Dubbarna spretar i olika riktningar och åker ut mer i takt med att priset sjunker. De billigare däcken frän Maxxis och Falken har mest problem med dubbarna.

”När alla moment var avklarade hade Falkens framdäck bara 49 respektive 64 dubb kvar av ursprungliga 200! Det var länge sedan vi såg ett så stort bortfall.”

Däcken testades på en testanläggning utanför Älvsbyn i Norrbotten och en inomhusanläggning i Piteå. Vi Bilägare skriver att kört på kurviga vägar, både på snö och is och att de pressat bilarna till och förbi, greppgränsen. Tidningen testade köregenskaper på torr och våt asfalt, nivån på vägbuller, bränsleförbrukning och vattenplaningsegenskaper. Olika egenskaper på is och snö ingår tex hur kort eller lång är bromssträckan på is och snö är. Man testade även hur bra de olika däcken klarar en kurva på halt väglag.

”Ett tryggt och säkert däck är utvecklat för att släppa fästet progressivt. Det ska varna föraren tidigt att det är på väg att förlora vägkontakten samt förbli kontrollerbart även när bilen börjar tappa spåret.”

Ett säkert däck är utvecklat för att släppa fästet progressivt. ”Det ska varna föraren tidigt att det är på väg att förlora vägkontakten samt förbli kontrollerbart även när bilen börjar tappa spåret.”

De bästa däcken var Michelin och Nokian följda av Goodyear och sist Pirelli. Poängmässigt var det jämt, men ändå fanns det stora skillnader i däckens karaktärer. Lite vagt skriver tidningen att det bästa valet beror på vad man som bilägare efterfrågar. När testresultaten överblickas framgår varför det är svårt att säga vilka däck som är bäst efter ganska många egenskaper testas och inget däck har alla de bästa egenskaperna.

Sämst resultat i nästan alla kategorier var Maxxis.

Testvinnare är Michelin X-Ice North 4 SUV.

Se de detaljerade testresultaten för dubbdäck på Vi Bilägare.

Bästa friktionsdäck 2022

Vi Bilägare fokuserade i år även på SUV-däck med dimension 235/55 R18 gällande friktionsdäck och testbil var en Volvo XC40. På senare tid skriver tidningen att man  imponerats av de moderna friktionsdäckens isgrepp, trots avsaknaden av dubbar, men samma däck upplevs som mer svårkörda på is.

Tidningen skriver att man inte får förledas att tro att en stor SUV med friktionsdäck är helt trygg bara för att den är fyrhjulsdriven. Det beror på glidfasen innan fästet kommer tillbaka i en kurva, vilket kan jämföras med dubbdäckens mekaniska grepp. En SUV har en betydligt förlängd glidfas. ”Tyngre bil och styvare däck gör det svårare för föraren att återfå kontrollen när fästet väl är förlorat”.

Biltidningen gjorde en anmärkningsvärd observation. De testansvariga förväntade sig att moderna fyrhjulsdrivna bilar med AWD-system skulle kompensera de billigare vinterdäckens sämre greppegenskaper så att de matchade de bästa däcken.

”De bästa däcken stack iväg blixtsnabbt medan det adaptiva AWD-systemet inte riktigt visste hur det skulle hantera de sämre däcken”.

Slutsatsen blir att om älgen står på vägen är maximal bromskraft det som gäller och därmed behövs de bästa däcken.

Fyrhjulsdriften gav även stor spridning av mätvärden vilka blev opålitliga med höga avvikelser för alla däck.

Precis som med dubbdäcken är det svårt att peka ut ”de bästa däcken” eftersom det är mycket upp till föraren vilka egenskaper som denne vill ha. Däckval beror på underlag och biltyp. Vi Bilägare konstaterar att det ”inte finns någon universalprodukt som är bäst på allt”.

Nokian, Falken och Michelin är bäst på vintergrepp medan Goodyear och Kumho har bättre egenskaper för barmark. ”Continental presterar jämnt på både ”vita” och ”svarta” vägar utan att vara bäst på något” … ”kom även ihåg vilka underlag som kräver lite större säkerhetsmarginaler. Det är extra viktigt i ett tyngre och mer högbyggt fordon”.

Se de detaljerade testresultaten för friktionsdäck på Vi Bilägare.

Dags att byta till vinterdäck – Vi hjälper dig

Text och sammanfattning: Dieseltrim