I Sverige finns idag 33,000 elbilar och 45,000 elhybrider. Följden är att bilverkstäderna får in allt fler krockskadade elfordon. Dessa utgör allvarliga säkerhetsrisker för landets bilmekaniker, varnar Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.
Det saknas kunskap, säkra rutiner och riktlinjer vid hanteringen av dessa fordon och de blir fler för varje år. Den årliga försäljningen ligger på runt 300,000 fordon och andelen elfordon ökar.
Många av dessa elbilar och hybrider omfattas av garantiåtaganden och repareras därför av märkesverkstäder som har en högre kunskap än de verkstäder som normalt mest hanterar bensin- och dieselfordon. I takt med att andelen elfordon ökar, kommer dock kraven på alla verkstäder att öka. Det finns till exempel elbilar som har spänningar på upp till 900 Volt och för att reparera ett sådant fordon måste mekanikern ha samma baskunskaper som en elektriker.
SFVF arbetar på att öka kompetensen på verkstäderna och det kommer att krävas flera kompetensnivåer. En veckas utbildning räcker förmodligen, tror Ericsson.
Krockskadade elfordon
Problemet är att krockskadade elfordon också kan ha skadade litiumbatterier vilka kan kortslutas och ta eld på grund av termisk rusning. Batterierna kan börja brinna flera dagar efter en krock, varnar Bo Ericsson på SFVF.
”Vi har krockade bilar som har självantänt efter tre veckor.”
Litiumbatterier är självförsörjande på syre och därför släcks inte batteribranden när en brandfilt placeras på brandhärden. Det fortsätter att brinna under brandfilten. Filten stoppar dock branden från att spridas till andra bilar och byggnader.
Bo Ericsson ger några konkreta exempel på riskabla omständigheter
- En batteri kan ha skadats om tex en krockkudde löst ut.
- Ett skadat elfordon kan börja brinna under transport i en tunnel eller på en bilfärja.
- Ett skadat elfordon som börjar brinna kan skada andra fordon på en bilverkstad.
Problematiken kan innebära att det kommer att etableras särskilda batteriverkstäder. Ett fordonsbatteri kan bestå av 9000 enskilda celler. I bussar eller lastbilar är batterierna enormt stora.
Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma