Tesla, som länge varit den obestridda ledaren på Europas elbilsmarknad, har nu förlorat sin topposition till BMW. I juli lyckades den tyska biljätten tillfälligt överta ledningen med sin kompakta crossover iX2, som blivit en storsäljare.

Siffror från JATO visar att sålde BMW nästan 14.900 helt elektriska bilar under månaden, vilket var 300 fler än Teslas försäljning i Europa. Det innebär att Tesla, som haft sin flaggskeppsmodell Model Y i topp, nu ser en rejäl försäljningsminskning på Europas elbilsmarknad.

Analytiker menar att en av Teslas stora utmaningar är deras modellutbud. Till skillnad från de amerikanska marknaderna föredrar europeiska konsumenter mindre elbilar som passar bättre på trånga stadsgator och smala vägar.

”Det finns vissa svagheter i Teslas rustning”, säger Steven van Arsdale, analytiker på PwC.

Arsdale menar att Tesla måste börja utveckla mindre och mer praktiska modeller för att behålla sin konkurrenskraft på den europeiska marknaden.

September förväntas bli en avgörande månad för Tesla. Försäljningssiffrorna kommer då att visa om nedgången bara var tillfällig eller om företaget står inför större utmaningar. Historiskt sett är september en av de starkaste månaderna för bilförsäljning i Europa. Om Tesla inte lyckas prestera bättre på Europas elbilsmarknad än sina konkurrenter visar det att företaget behöver revidera sin marknadsstrategi.

Källa: Fortune.com: ”Elon Musk faces moment of truth in Europe as buyers turn their backs on Tesla” | BMW i3. Foto: BMW.se