Minns du elpsportbilen Tesla Roadster när den introducerades 2008? Nu kommer elracerbilen FFZERO1 från det Kina-ägda och Kalifornienbaserade företaget Faraday Future. FFZERO1 som når över 300 km/tim är inte precis till för barnfamiljer utan snarare gjord för autobahn i Tyskland.
Tesla Roadster som tillverkades fram till 2012 och såldes i 2400 exemplar kunde nå 100 km i timmen på 3,7 sekunder. FFZERO1 gör det på under 3 sekunder, skriver Green Tech Media. Toppfarten för Roadstern är 201 km/tim och FFZERO1 maxar på 321 km/tim.
Faraday Future har ett partnerskap med kinesiska LeTV som är Kinas motsvarighet till Netflix. Det är framför allt LeTv som finansierar Farraday. Ett mål är att konkurrera med Tesla Motors på elbilsmarknaden, men de lär bli svårt med FFZERO1 eftersom den är en ensätesbil. Du kan alltså inte ta med din kompis på en tur. Snarare handlar det om att Faraday Future vill visa upp att de kan göra en coolare bil än Tesla, en racerbil för en förare snarare än en sportbil för två.
Så här förklarar Nick Sampson, senior vice president på Faraday företagets ambitioner:
”When asked why Faraday chose to make a race car rather than a sedan or something closer to a production vehicle, Sampson said, “Because we don’t want to show what we’re actually going to be doing.” The newly unveiled concept car also underscores that Faraday can build almost anything on its variable platform architecture”.
Du kan ”prenumerera” på FFZERO1
Partnerskapet mellan Faraday och LeTV handlar om att ta fram ett komplett elbilskoncept där ägandet ska bytas ut mot någon form av ”prenumeration” på bilen som en ”service”.
b ska kunna anpassas på en rad sätt för användaren. Bland annat ska det finnas en sömlös ”connectivity” mellan förare, mobiltelefon, hemmet och bilen. Elbilen ska även klara av att köra automatiskt med autopilot. Man har även ”hintat” om att det ska finnas en app-baserad elbilsdelningsservice.
”In general, Faraday is approaching mobility more like a tech company than a traditional automotive company, said Sampson. The EV maker is unique because it doesn’t have a pre-existing brand or legacy, and so it can look years ahead to try and pre-empt market changes, while focusing on rapid execution”.
Rekryter från NASA och Boeing
Green Tech Media uppger att Faraday Future har rekryterat personer både inom och bortom bilindustrin. Det blott 18 månader gamla företaget har redan en global personalkår på 750 personer med 550 i USA. Vissa rekryteringar gjordes från prestigefyllda teknikföretag i världen som Apple, Boeing, NASA och till och med konkurrenten Tesla.
Ambitionerna är större än ett företag med 750 medarbetare. I december 2016 meddelade Farraday att företaget planerar att bygga en mycket stor fabriksanläggning för produktion i delstaten Nevada i USA. Anläggningen lär kosta en miljard dollar och den ska sysselsätta mer än 4500 personer.
Allvarliga problem
Nevada-guvernören Brian Sandoval har signerat ett incentive-paket värt 335 miljoner dollar som ska stödja fabriksplanerna. Planerna är alltså magnifika men den nyfödda företaget har också haft en rad allvarliga problem vid demonstrationer och med tekniken. Inte desto mindre är förhoppningarna stora från omvärlden. Företaget har triggat både sympatier och missunnsamhet.
Text: Bilverkstad Bromma