Läget på marknaden för autonoma fordon i världen – Mars 2018

Dieseltrim Bilverkstad Bromma sammanställer den senaste månadens utveckling på marknaden för autonoma fordon. Det händer mycket mer än vad man tro och tekniken verkar fungera bra redan nu, trots ett generellt tvivel som fanns för bara ett par år sedan.

Nissan Leaf Easy Ride - Foto: Easy-ride.com
Nissan Leaf Easy Ride – Foto: Easy-ride.com

 

Nissan startar företag med självkörande taxibilar i Japan

Nissan har gått in i partnerskap med teknikgiganten DeNa som den 5:e mars lanserade tjänsten Easy Ride. Kunder kan kalla in en Nissan Leaf taxi med en Easy Ride app i Yokohama. Även bolag som Uber, Sony, Didi and SoftBank har annonserat att det ska gå in på den japanska marknaden för ride-haling, skriver The Verge.

Självkörande bilar med fjärrförare kan testas redan i april 2018 i Kalifornien

Enligt Department of Motor Vehicles i Kalifornien måste autonoma bilar (självkörande bilar) i delstaten ha back up-förare för att tillåtas köras på vägar, men ett nytt förslag gör gällande att en autonom bil istället ska kunna ha en fjärrförare som alltså kan styra fordonet fjärrledes i händelse av problem. Det här kan ta självkörande bilar ett steg närmare det ultimata målet vilket förstås är total förarlös autonom kontroll. Tekniken kommer att likna den som NASA och militären redan använder för sina drönare, robotar och farkoster. Läs mer i Mercury News.

Hyundai anser att vätgascelldrift är bäst för autonoma fordon

Medan de flesta biltillverkarna satsar på eldrift vill Hyundai istället ha bränsleceller. Företaget anser att de bättre kan säkra energibehovet för fordonen och en annan överlägsen egenskap med bränsleceller är att de kan laddas på bara några minuter, skriver Auto News. Även Toyota tror mycket på bränslecelldrift för bilar skriver Reuters.

Ford autonomous driving - Foto: Ford.com
Ford autonomous driving – Foto: Ford.com

Ford testar autonoma fordon i Miami

Staden kommer även att blir testområde för Fords Transportation Mobility Cloud, skriver The Verge. Ambitionen är att ta fram ett operativsystem för självkörande fordon generellt på marknaden. Mobility Cloud är en open source-plattform. Ford ska initialt testa två sorter av autonoma fordon. Den ena typen ska distribuera pizzor. Målet är att Miami ska ha 1000-tals autonoma fordon rullande under testperioden, men alla fordon ska ha förare som kan ta över ratten, skriver The Verge.

Waymos självkörande fordon uppe i 8 miljoner körda kilometer

Waymo ägs av Alphabet Inc som även äger Google. Det tog sex år för företaget att nå en miljon körda miles, men 2017 körde företagets fordonspark en miljon miles på bara sex månader. Waymos bilar har nu testats i 25 städer. Företaget är unikt med sen tjänst som låter sina användare se igenom ”ögonen” kallat ”the 360-degree experience” på sina självkörande bilar, skriver 9TO5Google.

Toyota startar TRI-AD för att bygga autonoma fordon

Företaget TRI-AD står för The Toyota Research Institute-Advanced Development och är ett joint venture mellan Toyota och biltillbehörsföretagen Aisin Seiki och Denso. Företagen satsar tillsammans 2,8 miljarder dollar för att kunna anställa 1000 personer som ska utveckla system för autonoma bilar. Uber har visat intresse för att delta på ett hörn, enligt Bloomberg, men inget är bestämt. Läs mer i The Verge.

Guvernören Doug Ducey i delstaten Arizona vill tillåta självkörande bilar utan säkerhetsförare

Om denna exekutiva order går igenom hela vägen kommer Arizona tillåta att autonoma bilar får åka omkring helt utan förare. Ordern kräver dock att alla företag som tillhandahåller autonoma bilar måste följa delstatens samtliga lagar och regler, skriver AZ Central.

Motståndare till och regulatorer av självkörande bilar har bra argument, men marknaden ska styra inte myndighetsregler anser gruppen Advocates for Highway and Auto Safety som arbetar för allmänheten bästa i USA. Gruppen har gått ut med en varning om att för snabbt ta beslut om att låta självkörande bilar få för många frihetsgrader på amerikanska gator och vägar. Gruppen anser att bilarna ännu är för dåliga på att detektera fotgängare, skriver Auto News.

Elaine Chao 2017 - Foto: US Department of Transportation, Public Domain
Elaine Chao 2017 – Foto: US Department of Transportation, Public Domain

Samtidigt finns starka krafter som inte alls vill bromsa utvecklingen utan snarare bara låta bäst tänkbara tekniska lösningar bli vinnare i arbetet för att utveckla ett samhälle med autonoma bilar som en djupt integrerad del. Secretary of Transportation vid myndigheten Department of Transportation i USA Elaine Chao sa på ett offentligt möte att det inte ska leda fram till nya regleringar som bromsar utvecklingen, skriver The Verge.

“We’re not in the business of picking winners or losers. The market will decide what is the most effective solution,” sa Elaine Chao.

The Coalition for Future Mobility är en lobbyistgrupp som är för självkörande bilar. Gruppen inkluderar bil- och teknikföretag samt Wine & Spirits Wholesalers of America, typ svenska Vin och Spritcentralen. En talesperson från gruppen säger att det finns skäl att vara orolig för försämrade körkapacitet på grund av förare som gör alkoholintag. Självkörande bilar kan lösa det problemet.

QZ skriver att autonoma lastbilstransporter kommer att introduceras innan självkörande privatbilar eftersom landsvägskörning är enklare att göra säker än stadskörning.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma