Så här minskar du risken för nackskador vid påkörning bakifrån

Hur bör en bilstol vara funtad för att minimera riskerna för nackskador vid trafikolyckor och hur kan bilpassagerare skydda sig vid en krock bakifrån? Frågor ställdes till professor Mats Svensson på Chalmers. Han är expert på bilsäkerhet och arbetar på ”Safer-Vehicle and Traffic Safety Centre”.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone

Här är Mats Svenssons svar:

Mats Svensson - Chalmers, pressfotoVid påkörning bakifrån ska en idealisk bilstol ge ett väl utbrett jämnt stöd åt hela ryggen och bakhuvudet. Detta system ska utformas så att alla lederna i hela ryggraden, från ländrygg upp till skallbasen, inte påförs några nämnvärda böj-rörelser eller kraftiga belastningar (dragning, kompression, skjuvning). (detta är i princip den filosofi som Volvo använt vid utvecklingen av sina stolar och antiwhiplash-system).

Bilstolen ska idealt ställa in sig automatiskt till varje persons kroppskonstitution (kroppsmassa, massfördelning, yttre geometri, sittställning i krockögonblicket).

Allra bäst blir det om bilen har ett yttre sensorsystem som kan avgöra att en påkörning är oundviklig redan flera tiondels sekunder före kollisionen, samt utnyttja denna korta tid till att sträcka säkerhetsbältet och justera ryggstödsvinkeln för att få den åkande personen att sitta med huvudet närmre huvudstödet.

Bilstolen ska dessutom ha dämpande och stötabsorberande egenskaper som minimerar rekylen framåt i slutskedet av kollisionsförloppet. Här kommer även det sträckta säkerhetsbältet till nytta igen. Detta bälte ska i idealfallet vara utrustat med automatiskt avpassad eftergivlighet för denna fas i krocken så att kroppen fångas upp på ett mjukt sätt efter återstudsen.

Vid en frontalkollision eller sidokollision råder också en påtaglig risk för whiplashskador. Idag finns knappast några skydd i bilarna som är speciellt anpassade för att minska whiplash-skaderisken i dessa situationer. I frontalkollision skulle ett smart system med sensorer, avancerad airbag och säkerhetsbälte kunna ge ett avsevärt förbättrat skydd. Samma princip gäller även för sidokollision.”

Hur ska man agera i bilen för att skydda sig mot nackskador om man i backspegeln ser att en bil är på väg i hög fart och inom ett par selunder träffar ens egen bil bakifrån?

”Om man vid rödljus ser en bil närma sig så att en kollision är att vänta, så ska man rikta huvudet och blicken framåt, samt föra överkroppen och huvudet till god kontakt med ryggstöd och huvudstöd. Man kan förspänna muskulaturen i överkroppen och halsryggen och vara mentalt inställd på en kraftfull stöt bakifrån så att kroppens försvarsreflexer får maximal verkan.”

När du köper bil ställ frågor om hur bra skyddet är för att minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån.

Läs mer om säten och huvudstöd på Trafikverkets hemsida

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån - Foto: Automotive Zone